The quality of professional education in the context of today's challenges (the example of future railway transport specialists education)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32919/uesit.2020.04.03

Keywords:

quality of education, professional training, monitoring, qualimetry, professional higher education

Abstract

The article reveals the essence of the definition of "quality of education". The essence of notion is analyzed, based on the conceptual foundations of professional education reform. The components of modern professional education are decentralization of management and funding; social partnership in the field of professional education and training and the labor market; quality of professional education. The system model of railway transport specialists education is built and substantiated.

The problem of education quality in global European dimension is analyzed. The quality of education today is seen as a process and as a result. On the one hand, the "quality of education" is a process that meets human needs for knowledge and demands of society. On the other hand, "quality of education" is the result of educational institutions activities which allows to assess the level of pupils, students (future specialists) education in accordance with the requirements of educational standards, curricula, etc.

The necessary steps to be taken to ensure the quality of higher (professional higher) education are considered and analyzed. The main components of the quality of education are considered and studied. The structure of the definition of "quality of education" is built and substantiated from the standpoint of a systematic approach. The role of monitoring the quality of education is revealed and their functions in professional training and in the educational process are singled out: ascertaining, controlling, strategic.

The essence of qualimetry as a science is revealed, which allows to quantify the quality of objects, things, processes, phenomena. The principles of qualimetric science (quality as a synthesis of properties of the studied object or phenomenon; satisfaction of specific needs of an individual or society; degree of satisfaction of needs; specific units of measurement; absolute indicators from experimental results; calculation of relative indicators; weighting factor of each property of the studied object or process, comprehensive quantitative quality assessment).

Analysis of the qualimetric model for assessing the quality of education in college was built and carried out (on the example of the Kyiv College of Transport Infrastructure).

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract views: 285 / PDF downloads: 300

References

Андрущенко, В. П. (2006). Організоване суспільство: Проблема організації та суспільної самоорганізації в період радикальних трансформацій в Україні на рубежі століть. Досвід соціально-філософського аналізу. Київ: Атлант ЮЕмСі.

Галус, О. М. & Крищук, Б. С. (2017). Структурна модель організації наукової роботи у вищому педагогічному навчальному закладі. Професійна освіта: методологія, теорія та технології, 5, 40-54.

Гарантии качества высшего образования: Глоссарий. (2014). Экспертиза качества профессионального образования: материалы семинара, 20-22 июня 2014 г. Москва: МГУ им. М. П. Огарева.

Гупан, Г., Пометун, О., & Сущенко, І. (2009). Забезпечення якості освіти для демократичного громадянства в школах України : метод. посіб. Київ: Логос.

Дмитренко, Г. А. (2007). Система оцінювання якості освіти по цінному кінцевому продукту – стратегічний напрям її розвитку в Україні. Культура народов Причерноморья, 1(115), 29-31.

Єльникова, Г. В. (2016). Технологія інструментарію кількісного вимірювання якості освіти в навчальному закладі. Взято з https://core.ac.uk/download/pdf/32307050.pdf.

Клімова, Г. П. (2016). Якість вищої освіти: європейський вимір. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, (1), 203-210.

Королюк, О. М. & Вознюк, О. В. (2011). Головні аспекти проблеми моніторингу якості освіти. В О. А. Дубасенюк (Ред.), Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід : монографія (с. 335-343). Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.

Лукіна, Т. О. (2011). Управління якістю. В Енциклопедія державного управління: у 8 т. Т. 4: Галузеве управління (с. 620-622). Київ: Національна академія державного управління при Президентові України.

Ніколаєвський, В. М. (2013). Соціологічна освіта в Україні: критерії та освітні стратегії досягнення якості. Взято з http://sociology.kharkov.ua/docs/chten01/nick.doc.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. (2006). Київ: Ленвіт.

Хлєбнікова, Т. М. (2011). Кваліметричний підхід до вивчення якості вищої освіти. Теорія та методика управління освітою, (5). Взято з http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_5/26.pdf.

Якименко, Ю. І. (2013). Поглиблювати інтеграцію освіти, науки та інновацій. Взято з https://kpi.ua/education-12.

Bennett, C. D. (2001). Assessing Quality in Higher Education. Liberal Education, 87(2). Retrieved from https://www.aacu.org/publications-research/periodicals/assessing-quality-higher-education.

Gaylor, C., Follner, M., Barkholz, S., Düz, F., Kohl, M., Fischer, M., Kretschmer, S., & Reglin, Th. (2015). LEITFADEN. Qualität der betrieblichen Berufsausbildung. Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung.

Gonzalez, J., Isaacs, A. K., Sticchi-Damiani, M., & Wagenaar, R. (2007). Quality enhancement at program me level: The Tuning approach. Tuning: Educational Structures in Europe. Retrieved from https://www.unideusto.org/tuningeu/quality-enhancement.html.

REFERENCES

Andrushchenko, V. P. (2006). Organized society: The problem of organization and social self-organization in the period of radical transformations in Ukraine at the turn of the century. Experience of socio-philosophical analysis. Kyiv: Atlant YuEmSi. (in Ukrainian)

Halus, O. M. & Kryshchuk, B. S. (2017). Structural model of organization of scientific work in a higher pedagogical educational institution. Profesiina osvita: metodolohiia, teoriia ta tekhnolohii, 5, 40-54. (in Ukrainian)

Quality Assurance in Higher Education: Glossary. (2014). Expertise of the quality of vocational education: materials of the seminar, June 20-22, 2014. Moscow: MGU im. M. P. Ogareva. (in Russian)

Hupan, H., Pometun, O., & Sushchenko, I. (2009). Ensuring the quality of education for democratic citizenship in schools of Ukraine : a guide. Kyiv: Lohos. (in Ukrainian)

Dmytrenko, H. A. (2007). The system of evaluating the quality of education on a valuable end product is a strategic direction of its development in Ukraine. Kultura narodov Prychernomoria, 1(115), 29-31. (in Ukrainian)

Yelnykova, H. V. (2016) Technology of tools for quantitative measurement of the quality of education in an educational institution. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/32307050.pdf. (in Ukrainian)

Klimova, H. P. (2016). Quality of higher education: the European dimension. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho". Seriia: Filosofiia, (1), 203-210. (in Ukrainian)

Koroliuk, O. M. & Vozniuk, O. V. (2011). The main aspects of the problem of monitoring the quality of education. In O. A. Dubaseniuk (Ed.), Professional pedagogical education: competence approach : monograph (pp. 335-343). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. (in Ukrainian)

Lukina, T. O. (2011). Quality management. In Encyclopedia of public administration. Vol. 4: Sectoral management (pp. 620-622). Kyiv: Natsionalna akademiia derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy. (in Ukrainian)

Nikolaievskyi, V. M. (2013). Sociological education in Ukraine: criteria and educational strategies for achieving quality. Retrieved from http://sociology.kharkov.ua/docs/chten01/nick.doc. (in Ukrainian)

Standards and recommendations for quality assurance in the European Higher Education Area. (2006). Kyiv: Lenvit. (in Ukrainian)

Khliebnikova, T. M. (2011). Qualimetric approach to the study of the quality of higher education. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu, (5). Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_5/26.pdf. (in Ukrainian)

Yakymenko, Yu. I. (2013). Deepen the integration of education, science and innovation. Retrieved from https://kpi.ua/education-12. (in Ukrainian)

Bennett, C. D. (2001). Assessing Quality in Higher Education. Liberal Education, 87(2). Retrieved from https://www.aacu.org/publications-research/periodicals/assessing-quality-higher-education. (in English)

Gaylor, C., Follner, M., Barkholz, S., Düz, F., Kohl, M., Fischer, M., Kretschmer, S., & Reglin, Th. (2015). GUIDELINE. Quality of in-company vocational training. Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung. (in German)

Gonzalez, J., Isaacs, A. K., Sticchi-Damiani, M., & Wagenaar, R. (2007). Quality enhancement at program me level: The Tuning approach. Tuning: Educational Structures in Europe. Retrieved from https://www.unideusto.org/tuningeu/quality-enhancement.html. (in English)

Accepted
2020-11-05

Published

2020-11-23

How to Cite

Malanyuk, N. (2020). The quality of professional education in the context of today’s challenges (the example of future railway transport specialists education). Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 8(4), 21–37. https://doi.org/10.32919/uesit.2020.04.03